Poskytování zaměstnaneckých benefitů přináší specifické daňové otázky, a to jak v oblasti daní z příjmů, tak v oblasti DPH. Začátkem tohoto měsíce byl zveřejněn zápis z Koordinačního výboru mezi Komorou daňových poradců a GFŘ, který potvrzuje aplikaci DPH u vybraných zaměstnaneckých benefitů. Změny, které nastaly u zaměstnaneckých benefitů v oblasti daní z příjmů od 1. ledna 2024, nijak nemění aplikaci pravidel v oblasti DPH. Připravili jsme pro Vás shrnutí odsouhlasených závěrů.
Benefity poskytované zaměstnancům bez úplaty
Bezúplatné poskytovaní zaměstnaneckých benefitů má zpravidla následující daňové dopady:
Benefity poskytované zaměstnancům za úplatu
V případech, kdy benefit spočívá v poskytnutí služby či zboží za úplatu, pak taková úplata musí být přímou protihodnotou uskutečněného plnění, nikoli pouhým „poplatkem“. Závěr z Koordinačního výboru zdůrazňuje, že nelze plošně aplikovat paušální hranici (např. 10 % nákladů) jako přímou protihodnotu. Generální finanční ředitelství zároveň uzavřelo, že při posuzování, zda stanovená úplata je přímou protihodnotou poskytnutého plnění, bude potřeba vždy vycházet z konkrétních okolností každého případu.
Pokud zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům benefit za úplatu (a úplata je protihodnotou za poskytnuté plnění, nikoli pouhým „poplatkem“), jedná se z pohledu DPH za standardní poskytnutí služby / dodání zboží za úplatu, tj. zdanitelné plnění (nejedná-li se o plnění osvobozené). Zaměstnavatel pak má zpravidla nárok na odpočet daně dle obecných principů zákona o DPH.
Plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce
Specifickou skupinu tvoří plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce – taková plnění nepředstavují benefit na straně zaměstnance, ale podmínky pro výkon činnosti zaměstnavatele. Nejedná se tak o poskytnutí plnění zaměstnanci (není předmětem DPH), a zaměstnavatel bude mít zpravidla nárok na odpočet daně dle obecných principů dle zákona o DPH v souvislosti s charakterem jeho činnosti.
V případě, že svým zaměstnancům poskytujete benefity a nevíte si rady s uplatnění DPH, neváhejte se na nás obrátit, rádi Vám pomůžeme!
Michaela Kozminská
kozminska@clarksonhyde.cz